پنج گام برای ارزيابی يك فرصت شغلی چیست

مصاحبه های زیادی را پشت سر گذاشته‌اید، به کاریابی‌های زیادی سر زده‌اید، با کارفرمایان متعددی صحبت کرده‌اید و در نهایت به شما پیشنهاد كاري ارائه شده است ، گام بعدي چيست و چه بايد كرد ؟ در شرایط فعلي كه پيدا كردن شغل به يك معضل تبديل شده ممكن است برخی از كارجويان به مجرد دریافت اولین پیشنهاد کاری بدون بررسی شغل پیشنهادی و در نظر گرفتن شرایط آن را بپذيرند و در روزهاي بعد دريابند انتخاب اشتباهي انجام داده‌اند مهمترین گامهایی که یک کارجو از طریق آن میتواند به شغلی پایدار دست یابد چیست؟

  • درک درست و روشن از حوزه کاری و وظايف

هنگام روبرو شدن با يك پيشنهاد شغلی بايد درک درست و واضحي از انتظارات کارفرما داشته باشيد و اين موضوع را مدنظر قرار دهيد که آيا نقش‌ها و مسئوليت‌هاي منصوب به شغل با مهارت‌هاي شما همخواني دارد يا نه؟ اگر تصويري که از توانايي خود در روز مصاحبه ساخته‌ايد با عملکرد شما مطابقت نداشته باشد قطعاً با مشكل مواجه خواهيد شد و كارفرما کاستي‌هايي را كه به وجود خواهد آمد به حساب عدم صداقت در هنگام مصاحبه و يا ناتواني شما خواهد گذشت و به كارتان پايان خواهد داد . پس بهتراست قبل از رسيدن به اين مرحله درست عمل كرده باشيد.

  • فرهنگ سازمانی

درک درســــــتي از فرهنگ سازمان به‌دست آوريد. مجموعــــــه اي از عقايد، تجارب،ارزش‌ها، نگرش‌ها و روانشناسي آن سازمان، فرهنگ سازماني را تشکيل مي‌دهند. اين جنبه‌هـــــــا در ميان همه کارمندان مشترک است و شما به عنوان يک جوينــــده کار بايد اين ارزش‌ها را تشخيص دهيد.

  • حقوق و مزايا

براي انتخـــــــاب محل کار مناسب بايد مجموعه حقوق و مزاياي پرداختي را مورد ارزيابي قرارداد . گاه برخي از شرکت‌ها حقــــــــوقي بالاتر از ديگران را پيشنهاد مي‌کنند اما مزايايي براي نيرو در نظر نمي‌گيرند و حتي ازيك بيمه ساده هم خودداري مي‌کننــــــــد ،مزايا جزو موضوع‌هاي بسيار مهم در پيشنهــــــاد هاي كاري است و نبايد تنها حقوق ملاك ارزيابي باشد مرخصي استحقاقي يا مرخصي استعلاجي، پوشش هزينه‌هاي درمان، بيمه دندانپزشکي، بيمه‌هاي درماني و ميزان تعطيلات و … همگي مهم هستند و بايد مد نظر قرار گيرند. برخي از شرکت‌ها شايد اجازه ندهند که در مورد حقوق پيشنهادي آن‌ها بحث کنيد اما به طور متوسط مزاياي خوبـــي به فرد اختصاص مي‌دهند. ساير شرايط از جمله كمك هزينه‌هاي خواروبار، هزينه رفت و آمد، و بازپرداخت هزينه‌ها در مشاغلي که نيازمند رفت و آمد و مسافرت مأموريت هستند، جاي تأمل دارد.

  • فرصت ارتقاء و رشد شغلی

برخــــــي از سازمان‌ها پيش از استخدام نيروي کار جديد، زمينـــــــه ارتقاء را براي پرسنل داخلي خود فراهم مي‌آورند. آن‌ها اين امكان را بــــــــراي كاركنان فعلي به وجود مي‌آورنـــــــد تا با حضور در کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها فرصت‌هاي بيشتــــــري را در مســـــــــير ارتقاء شغلي طي نمايند. بايد ديـد آيا شركت يا سازمان استخدام‌كننده براي رشد فردي شما چه شرايطي را فراهم مي‌آورد و در این زمینه شما را یاری میکند.

  • پارامترها یا ملاک‌های جغرافیایی

موقعیت جدید ممکن است مشکلات و موانعی را پیش روی شما قرار دهد که تصور آن را هم نکرده‌اید. رفت وآمدهای طولانی روزانه، مأموریت‌های راه دور و حتی شرایط متفاوت آب و هوایی ، در صورتی که نیازمند تغییر مکان باشد.بسیار ضــــــروری است درک درستی از تعهدات خود نسبت به شرکت داشته باشید. مطمئن شوید کاری را که بر عهده گرفته‌اید مناسب شماست. اگر سئـــــوالی در مورد کار برایتان پیش آمد در پرسیدن هیچ‌گونه تعللـــــی به خود راه ندهید.

1 نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *